lördag 12 mars 2011

Sandöbron


Bron ligger i Kramfors kommun och går över Ångermanälven. När den byggdes 1939 störtade gjutformen samman och 13 arbetare dog.

Det går inte så mycket trafik över den längre sedan den fått konkurrens av Höga Kustenbron. Vi brukade bila över den när vi åkte till Ulvön varje sommar, innan värstingbron byggdes. Fan vad jag saknar Ulvön och Höga kusten. Jag tänker på det nästan varje dag. I somras var jag inte där och det är enda sommaren i mitt liv jag inte åkt dit.

Det finns ett monument intill Sandöbron till minne av de demonstrerande arbetarna som sköts av militär i Ådalen 1931.

Intill bron ligger också ett känt konditori, Wästerlunds konditori. När det öppnades på 40-talet hade det Sveriges största privat ägda neonskylt på taket.

2 kommentarer:

Tove Joanna sa...

Jag har en bok om dessa händelser. (Brons sammanrasande och om arbetarna där.)

Frieda H sa...

Ahaa, en roman eller? Jag hade aldrig hört talas om den olyckan förrns jag googlade broa. Kommer komma mer bro-olycketext -----den otäcka Tjörnbron..