torsdag 8 oktober 2009

I stället för musik: förvirring

Om kvällen hade blivit som jag önskat så hade jag stått med öl innanför västen på Hugos i Norrköping och sett Tomas Ölund studsa runt. Men det blev annat.

Förra veckan var jag förresten på en uppläsning med Pär Thörn på Linköpings konsthall. I annonseringen stod det att en gammal jazzprofil i stan skulle imrovisera med ett band i samband med uppläsningen så jag väntade mig gamjazz. Det verkade malplacerat bredvid Thörn men okej då. Väntade sig gamjazz gjorde tydligen också det prydliga par i sextioårsåldern som reste sig upp och lämnade salen efter tio minuters noisig pop. Uppläsningen var bra. Tror det var ur "Mutationer av Anna-Greta Leijon". Den där Thörn verkar hyvens att döma av småpratet jag snappade upp mellan honom och en kulturkofta.

En som sjunger om sitt vilda hjärta till sin sminkös:

http://www.youtube.com/watch?v=HguL2bIri1Q

Klippet är fint på många sätt. När sminkösen knäpper med fingrarna! Stämmorna. Att håret blåser. (En fläkt i rummet?) Småpratet från några utanför bild och telefonen som ringer. Jag har dålig koll på Fleetwood Mac i övrigt men Stevie Nicks är väldigt charmig här i alla fall.

Jag slåss en del med min hemtenta eller vad den ska heta när det är distanskurs. Det märks att jag inte pluggat på två år. Formuleringarna går trögt. I går satt jag i fem minuter och försökte komma på en synonym till ett verb, och jag trodde att man skrev "gör klargörandet". Sedan fattade jag att det var fel och skrev "kommer med klargörandet". Efter kvällsmaten kom jag på att det nog helt enkelt skrivs "klargör".

Inga kommentarer: