tisdag 16 mars 2010

Hello Wine Lovers!!

Så plötsligt går jag en kurs i svenska. Sådan svenskan är när man undervisar i den. Eller försöker. Min första kursbok heter "Reflekterande läsning och skrivning" och är mer intressant än jag vill erkänna. Om dialogiska inlärningsmodeller, texternas hål och skrivande som en form av tänkande. För kursens skull åkte jag till Härnösand en sväng. Alla andra i kursen var några år äldre och gick lärarprogrammet. Fick lift med en kursare som var från Kramfors. Där jag plingade på hos en äldre släkting, fick kåldolmar. Vi pratade om Moa Martinsson och kollade på släktfoton. Min mormor ser så melankolisk ut på alla kort. Splittring i släkten pga alkoholism på ett håll och absolutism på ett annat. Alla familjer är likadana men min familj är mest likadan! Min värdinna tog hand om ett tyskbarn under kriget. Han blev inte där så länge men lärde sig en del svenska och gjorde ordvitsar.

Stannade till i Stockholm och såg Matti Alkberg, lärde känna en bedårande katt, gick på Ingen illegalklubb och hängde med fint folk. Gick på dokufilmsfestivalen själv för att slakta tid och såg en söt kortis om två medelålders tvillingsystrar med psykiska problem och så Svante Tidholms "Som en pascha" om det nästan surrealistiska bordellkomplexet i Köln. Rekommenderar filmerna.

Tillbaka i Östergötland gallrades böcker ut på bibblan och jag plockade gratis "Janne, min vän", Dos Passos, en roman om Rilke, prosabok av Werner Aspenström, en Sara Lidman och Svante Tidholms bok faktiskt, läste den för några år sen när jag hajade till för allt som kunde kopplas till tidningen Darling. Jag hoppas att råttorna i lagårn väljer att bajsa på mina sämsta böcker.

ÅFF:s första match i allsvenskan på 28 år igår! Tyvärr fick de nasalt spö av Örebro.

Asså om inläggets rubrik ger sken av att jag är uppsluppen så är det bara lur, jag har svinont i käkarna och alla mejl jag öppnar visar sig vara Satansverserna plus att det är synd om min hund som halkar omkring i alldeles för långa klor.

Inga kommentarer: