måndag 5 juli 2010

Les fleurs du mal


Tillbaka efter en helg på landet. Nu hör jag åskan rulla in i Berlin. Landet var tropiskt grönt, myggigt. Jag simmade ut i sjön och såg en nyutslagen näckros. Såg en rävunge i trädgården, och lysmaskar i diket när vi gick en kvällspromenad. Jag läste skräcknoveller på tyska och irriterade mig på äckliga stora gula blåsor som blommat upp på ena benet. S;s morbror misstänkte björnlokan, den giftige saten. Kan det finnas björnlokor i Hasenheide? Jag var där i veckan och hade läspicknick med M. Ett gäng åsnor skrek högt bakom ett buskage under hela picknicken.

Wikipedia skriver att "de unga bladen kan användas som kål eller spenat. Det berättas, att man förr även använde avkoket av denna växt, som är ganska sockerrik, till bryggande av mjöd och likör."



Åska passar den här stan. Inte bara för att Electrelane sjöng att "there is thunder in berlin".

Inga kommentarer: