torsdag 21 april 2011

Liten Karin


Mamma lärde mig en annan medeltida ballad när jag var liten. Eller kanske var det i skolan jag lärde mig den, minns inte riktigt. Det var mysrysigt liksom att sjunga om lilla Karin som rullades runt i en tunna med spikar. Jag fattade aldrig hur kungfan kunde vara sådär fruktansvärt grym. Visan bygger tydligen på legenden om helgonet Katarina av Alexandria. (Hon är bland annat bibliotekariernas skyddshelgon, lol!)Målningen ovan föreställande sankta Katarina är gjord av Caravaggio.

Liten Karin tjänte på unga kungens gård
Hon lyste som en stjärna bland alla tärnor små

Hon lyste som en stjärna bland alla tärnor små
Och unga kungen talte till liten Karin så

Och hör du liten Karin säg vill du bliva min
Grå hästen och gullsadelen dem vill jag giva dig

Grå hästen och gullsadelen jag passar inte på
Giv dem din unga drottning, låt mig med äran gå

Och hör du liten Karin säg vill du bliva min
Min rödaste gullkrona den vill jag giva dig.

Din rödaste gullkrona jag passar inte på
Giv dem din unga drottning, låt mig med äran gå

Och hör du liten Karin säg vill du bliva min
Mitt halva kungarike det vill jag giva dig.

Ditt halva kungarike jag passar inte på
Giv det din unga drottning, låt mig med äran gå

Och hör du liten Karin, vill du ej bliva min
så skall jag låta sätta dig i spiketunnan in

Och vill du låta sätta mig i spiketunnan in,
Guds änglar små de ser att jag oskyldig är därtill.

De satte liten Karin i spiketunnan in
och konungens små svenner de rulla henne kring

Då kom där ifrån himmelen två vita duvor ned
De togo liten Karin och strax så blev de tre

Så kom två svarta korpar dit upp från helvetet
De togo unge konungen och strax så blev de tre

Inga kommentarer: