onsdag 6 augusti 2008

Genom krig och omskolning

Noterat: På sin blogg tipsar Blondinbella om "Mig äger ingen" av Åsa Linderborg.

Och så högerspöke nummer två. Bläddrade i Svenska Dagbladet, jag åkte buss från Stockholm till Östergötland idag och då får man den gratis. Det är den här utrikeskorren Rikard Swartz:

"Åtminstone sedan det första världskriget har Amerika fört krig för att göra världen safe for democracy, ett uppriktigt och nobelt skäl som låter sig förenas även med mer egoistiska."

OMG. Mer marscherande in the name of democracy:

"I efterhand kan vi inte utesluta att varje amerikansk administration som underlåtit att försöka, senare skulle ha blivit hårt kritiserad för att ha missat ett historiskt tillfälle. Tyskland, Japan och Italien är exempel på hur man av diktaturer skapar föredömliga demokratier genom krig och omskolning."

(Richard Swartz i dagens SvD)


Okej, den här svadan fick man väl läsa mer eller mindre varje dag på borgerliga tidningssidor när Irakkriget var mer medialt hot stuff, men ändå, tänk att få det här perspektivet till kaviarmackan (f´låt,Fredrik Paulunmüslin) varje morgon.

Annars är det bra. Jag packar saker i kartonger och promenerar en hund. Jag ska sova gott på en madrass i det här lite underliga östgötska nybyggarhuset med bastu. Jag kan snart få en heltidstjänst!

Om man vill läsa om journalistintriger på vänstertidskrifter i efterkrigstidens Paris, då ska man verkligen läsa de Beauvoirs "Mandarinerna" alltså! Man kan också läsa den för intrigerna som gäller konflikten mellan kärlek och frihet, eller typ för att det finns annan frukt än apelsiner. (hehe) Man kan läsa den för att önska att min favoritkaraktär Nadine fick en egen roman.

Grattis till M som kommit in på utbildningen som gör henne till ett av mina Topp Fem-yrken, bibliotekarie!

Puss

Inga kommentarer: