måndag 25 augusti 2008

Mina skåpsluckor är aprikosa

Är det måndag igen, WTF?
Dessutom en måndag när barn klättrar på tak. Men också en lönemåndag. Och nånslags höstsol. Jag kan inte hantera tiden, och nu syftar jag inte på minutrarna och förseningar, utan månaderna. Tydligen är det ungefär ett år sedan jag kom till Stockholm. (!!!)

Konversation på tunnelbanan mellan Alvik och T-Centralen: "Alla mina vänner renoverar hemma hos sig, det enda vi pratar om är ...typ skåpsluckor". "Tjejmiddag". "Trainee på LÒreal".

Det var inte därför jag mådde illa när jag kom hem men det här är ett tips, från husmodern, blanda helst vitpeppar, men kanske svartpeppar, i ett glas vatten. Effektivt!

Nin gillar inte de Beauvoir något vidare, även om hon till viss del beundrar "Mandarinerna". Som hon menar skildrar omöjligheten i den politiska idealismen. Sen dissar hon Henry James, det är roligare. ´"I can never be interested in him. It seems to me that he writes as we say women write, too small, too fussy, too detailed, too mincing. [...]What a surface world, where nothing is revealed, no earthquakes, no floods, no storms. Subdued and elegant, effeminate. What we once called feminine writing, except that many women do not do it."

Inga kommentarer: