söndag 2 oktober 2011

Vill du aldrig mer dit?


Du kommer inte tro det här men jag har ett jobb nu. Ett vikariat på deltid på förskolan. Jag tar det lilla tåget från Falerum de dagarna. Nu har jag just slängt upp en trave böcker på en hylla i mitt nya rum. Känner mig lite tröstad av Genet, struken över kinden av Sara Stridsberg osv. Däruppe sitter en bonde och fikar med resten. Jag simmade i en sjö idag för att simma bort nånting.

Lyssnar på Mattias Alkberg BD och blir melankolisk. Matti Matti, jag vill skriva låttexter lite sådär som du skriver dom.

"Minns du Kallkällan, travarna med kassettband?
Minns du punksinglarna med post från Västtyskland?
Minns du första fyllan, när vi bröt oss in i tvättstugan?
Minns du vaktmästarna? Var du lika rädd som jag?

Jasså, inte det
För mig är det ett problem:
att allting går igen i mig,
tyvär, jag kan inte stoppa det

Minns du Jätte-Göran, farligast på Borgmästarn?
Han jagade oss över gårdarna och in i mina drömmar?
Minns du båtbryggan? Minns du linbanan?
Taket på lärarhögskolan? Hur vi repade i timmar

Jasså, inte det
För mig är det ett problem:
att allting går igen i mig,
tyvär, jag kan inte stoppa det

Minns du konsumtaket? Sprit som exploderade,
som du gömt i papperskorgen? Du sa: bara börja om igen
Minns du armborstarna som vi sköt i svarta tavlan?
Snön som yrde sylvass och vit? Vill du aldrig mer dit?

Jasså, inte det
För mig är det ett problem:
att allting går igen i mig,
tyvär, jag kan inte stoppa det"

- Fotografiskt minne

Inga kommentarer: