måndag 9 februari 2009

Läsk och läsning

Igår var cykeltjuven här och lärde mig byta slang i däcket, nu spinner jag till tuben. Var förtjust över de små muttrarna och olja på fingrarna. Var redig och gjorde ärenden på kansliet idag, bland annat erkände jag en borttappad nyckel. Den försvann i samma veva som jag starkt övervägde att flytta till annan stad/ annat land och jag tänkte den som hittar den kan ta över jobbet. Ett lotteri. Nu ska jag förklara frånvaro med en blankett.

På Stadsmissionen fick jag babyblå vantar, en kjol, en cola light och sex böcker för det överkomliga priset av hundra pix. Bland annat

(eh nu spillde jag cola lighten över böckerna eftersom den skakat på pakethållaren när jag trampade hem.)

Böckerna var bland annat en finsk motsvarighet till "Räddaren i nöden", en antologi om klass och en roman om en senil mans sjukdomsförlopp. Den holländske författaren presenteras bland annat med orden "I slutet av femtiotalet arbetade han en tid som smörgåsnisse vid stadshotellet i Karlstad." Har också översatt bla Dagerman och Tranströmer, men smörgåsnisse på Karlstad stadshotell är nog prio nr ett!

Här står så bra om Villhelm Moberg:

http://hem.bredband.net/moalar/

Hoppas på Riket 2 med E och R i veckan. Sen torsdagspop med T och L. Eventuellt en Ingen Illegalsammankomst till helgen. Och kanske ett litteraturseminarium lite senare om nån hänger på. Och semlor snart va. Nu ska jag äta sorbet och vara lite sjuk.

Inga kommentarer: