måndag 23 februari 2009

Prenzlauerberg


Nu är jag i Berlin på sportlov. T är i Italien och glassar runt. Vi har SÅ förtjänat en utflykt!
K har gått till jobbet och jag ska roa mig med att gå vilse sen. Om jag tappar min tändare vet jag att jag ber tyskarna om "feuer". Om jag vill beställa en flottig munk vet jag nu att det heter Berliner överallt men inte här. Men var ska jag använda mig av den där Goethedikten vi lärde oss recitera i skolan? "Wie sterne leuchtend,wie euglein schön!" (Reserverar mig för stavningen.)
I lördags var vi på jazzklubb och på ett WG-party. Båd öl och kladdkaka bjöds och en skåning spelade BD och Bob Hund,*belåten*. Igår åt vi en frukostbuffé från himlen och drack öl som smakade morot på en bögklubb. En poptjej från Göteborg spelade bland annat,var sådär, och sen kom en rent bedrövlig ung man med gitarr och tycksyndommigade. Men stället var trevligt.

K har en bok här som är så sabla bra. Egentligen en tidskrift, "Dissident" nummer tre, med texter om arbete och organisering, och illustrerad med Gustave Dorés träsnitt! Helt snyggt. Jag vill göra träsnitt i träsnittsfabriken och på rasten vill jag läsa raden av Maurice Blanchot om att vi måste "dö som någon som inte har lärt sig hur man gör, någon som skolkade från lektionerna."

Inga kommentarer: