söndag 30 november 2008

Oh, som den söndan//Att vakna när allting är kallt//Jag kommer ihåg hur hårt jag gav dig orden//jag hoppas den dan inte dödade allt


Som den söndan- Tant Strul.
För några år sedan bodde en tjej från Östersund hemma hos oss. Hon skulle gå på min gymnasieskola. Hon hade stort lockigt hår och pratade om "Anna Karenina" som hon hittade i min mormors bokhylla. När jag gick ut till stallet på kvällen satt hon och kedjerökte på trappan med sin bosniske pojkvän som väntade på uppehållstillstånd. Hon flyttade nog tillbaka till Jämtland men hon glömde sin skiva med Tant Strul.

Sen så var det väl den ovan nämnda låten jag tyckte om, och "Den knivskurne", med raderna "Du måste leta efter kriget/ innan kriget hittar dig", och "Jag har letat efter kriget / men kriget fann mig först". Mm, åttitalssvulst.



Bra text:

http://www.hogdalen.biz/

...


Vi har haft en trevlig kväll med glögg och sådär. Några vänner kom, vi lekte nån lek, tände ljus. Nazisterna tände på kulturhuset Cyklopen, de asen.
http://www.yelah.net/news/20081129210235

Igår var jag T och A, på besök från Umeå, på litterär salong i Barnängen. Tema Begär. Inträdet var inkomstbaserat. Där fanns champagne att köpa billigt. Dansgolv och text men vi missade dagboksuppläsningarna. Performance om äpplen. Och en Sara Stridsberg-stalker. Man fick ett rosa pappershjärta att skriva en boktitel på, min vilda gissning är att det blev en hel del Valerie Solanas, Birgitta Stenberg och Djuna Barnes på lapparna men hej, alles gut. Förhoppningsvis får de (föreningen Högkvarteret) öppna en bar med tillhörande öppen scen i mars eller så. På hemvägen tappade jag både SL-kort och bankkort men en vänlig busschafför ringde upp mig och jag fick tillbaka allt idag. Jag köpte snittblommor och saffranskrans och skulle låna gamla BLM-nummer och "Politiska filosofer" på bibblan men hade glömt kortet hemma. "Livet e kort" som Tage säger. SL $$$ WWW ZZZ.

Igår satt jag även i ett källarvalv med min käre bror och flickan han är kär i och maten vi åt, och han berättade att a) han kanske flyttar till Sthlm! Men att han b) gör det för att gå på militärhögskolan. Hallå 91-an Karlsson vad hände med historieuppsatserna om hungerkravallerna i Västervik?

Inga kommentarer: