söndag 4 maj 2008

Släng poesin i Neva

Jag lyssnar på T:s Dorisskiva och kokar nudlar. Egentligen skulle jag vilja sitta i en park någonstans och läsa. Berberovas självbiografi är väldigt bra. Just nu uppvaktas hon av en berömd poet men är inte särskilt smickrad. De promenerar längs med Neva, han har köpt dyra böcker till den unga Berberova. Hon protesterar, då slänger han dem i floden. Hon vill gråta när hon ser dem sjunka.

Det här tyckte jag var kul:

"Jag hade aldrig tidigare varit i en sådan känslig situation...han var min handledare. och hos honom stötte jag på en ogenomtränglig mur av självgodhet, inbilskhet och okänslighet. Jag önskade att jag varit hundra mil därifrån, men samtidigt kunde jag inte glömma att han var en stor diktare.
- Det är inte vänskap jag söker hos kvinnor, utbrast han föraktfullt, det är inte det jag väntar mig av er. Nu lämnar jag er och går hem och skriver dikter om er." Haha.

Inga kommentarer: