lördag 11 oktober 2008

Gula trosor

Jörg Haider är död! Hurra.

Jag har plockat kantareller i Tjällmoskogen idag. en korg full, men jag har ingen bra blick för svamp, skuggade de andra. Vi diskuterade finanskrisen och som vanligt lovebombade min mamma den där Christer Sanne. angående arbetstidsförkortning. Igår drack jag vin och klappade en kanin i Linköping, med bästa J och M och två brudar till. Drack körsbärsvin och spelade playstation "Rock Band" med J och E, The Clash i fel tonart, och sov på deras soffa.Frukost framför Doktor Snuggles. Idag har jag åkt buss Borensberg - Linköping - Åtvidaberg, det var fint. Schlätta. Medelålders kvinnor intill diskuterade sin kommande pension. De skulle på Ladies Night. Jag åkte hem till mina föräldrar och systrar, kollade Stjärnor på is, klappade A:s två små kaniner. Kastanjen utanför skjuter kastanjer som automateld.

Jag jobbar med barn och citerar därför barn och inte Foucault eller spizak.

Barn 1: "En pungdjävul! Det är ju en pung som går omkring och är elak!"
(angående feminism)

Barn 2: "Varför ser du så lessen ut?"
(Till mig. På skolgården, när jag är rastvakt. Angående ....................)

I morgon ska jag åka tåg igen, det lilla, till Norrköping och dricka kaffe med Z. Tågresor gör sig nu i oktober. När jag ser en gul lönn tänker jag på Stig Dagerman och den där lönndikten. Det är en av få dikter jag kan utantill. Om man inte räknar waldorfverser förstås. Jag kan Frödings "Barfotabarn" också. Jag kunde en Boyedikt förut, av den fåniga anledningen att jag läste den högt i aulan när jag tog studenten, uh, jag vill slå den präktiga flickungen i aulan. Bästa kommentaren efteråt kom från Ida i klassen som sa "jag såg dina trosor genom klänningen, de är gula!"

Apropå klass: En klaasskompis från grundskolan har en bebis. En annan klasskompis, från gymnasiet, C, har gift sig. Weird. Såg nån bild från bröllopet på Facebook, hon var så fin! Såg jävlit lycklig ut, oavsett vad man kan lägga in för reservationer mot äktenskap i övrigt. Hon såg ungefär ut som hon gjorde på gymnasiet på bilden , sofistikerad och cool med en cigg i handen, bara det att nu hade hon en brudklänning i stället för en randig tröja.

Inga kommentarer: