måndag 13 oktober 2008

Vara vit litteraturkritiks slav


Det är tydligen 10 år sedan Fucking Åmål hade premiär. Minns ni? Jag kommer ihåg att jag kände mig helt ensam om att gilla den när vi såg den med klassen, "alla andra är idioter"-känslan, haha. Tio år, så lite har förändrats!

Lyssnar på Fleet Foxes. Jo det är väl bra. men Frida Hyvönen - Enemy Within, (låt)underbar!

Så dunkad i huvet man blev med den där Vara Vit Mans Slav under skoltiden. Kunde de inte plockat fram nåt annat av Sonja Åksson ibland? Den här raden gillar jag:

Jag tänkte på alla gånger jag själv
men det gör inte ont just nu
annat än för dig.

(Dikten heter Till Eva.)

Nobelpristagaren? Jag har ingen aning. Han verkar intressant. Jag är lite upptagen med att förstå finanskrisen och att fundera på min Hagström och vår relation.

"This is the beginning of a beautiful friendship...??"

Konstsamlaren och miljonären X?? Löwhagen i Kobra: "Jag hade inget egentligt konstintresse från början...utan gav mig in i konstsamlandet på grund av pengarna."
"Jag har nog aldrig köpt någonting endast av kärlek till verket." Plz plz kan inte någon stjäla hans Warhol och Hirst och placera på valfritt bibliotek eller vårdcentral eller offentlig urinoar.

Inga kommentarer: