lördag 18 oktober 2008

Och inte i trädet där du sitter

Någon på en blogg skrev om en film jag nästan vill se:

"såg en film nyss, om en ung pojke som goes psyco och flyr ut i naturen och sitter i ett träd och trycker med ett gevär, en äldre herre sitter under och försöker tala honom till rätta, something like this: "vad vill du egentligen, Göte? vet du det? är det frihet du vill ha? då ska jag tala om för dig; det finns ingen frihet. inte här nere och inte i trädet där du sitter, men man vänjer sig." pojken skjuter ihjäl sig och filmen slutar. "
Upplagd av klara kl. 12:20 5 kommentarer


Filmen heter tydligen "Pojken i trädet", den är svensk och från 1961.

Igårnatt var vi på OK på väg hem från Landet. Rafsade ihop lösgodis. För typ hundrade gången stirrade jag på "Mig äger ingen" där i pockethyllan bredvid alla Läckberg och Edwardsson, köpte den. Snodde ljung till balkongen. Läser ut Monika Fagerholms "Den amerikanska flickan", den är väldigt bra. Först irriterade jag mig lite på det studsiga språket, de insprängda versalerna, men nu gillar jag den verkligen, rollspelet, klaustrofobin, säregna ungar som ingår pakter och skjuter måsar och ritar kartor.

Hamnade på sidan "När larverna kom till Flogsta". Oemotståndligt namn. Kunde inte riktigt sluta titta.
http://user.it.uu.se/~svens/larverna/huge.html

Inga kommentarer: