söndag 30 mars 2008

Early dawning, Sunday morning. It´s just the wasted years so close behind.

Aah, det är söndag! Jag har minst två jobbiga telefonsamtal att ringa idag. Eventuellt går jag på en textmässa i stället. Eventuellt går jag i kyrkan. Nu hör jag morgonfåglar. Jag läser en bok om naturvetenskap, för en gångs skull. Tänker det som allmänbildning. Tänker det som en eventuell lindring mot romantisering. Förstå saker. Då och då. Kan inte garantera nåt.



Man befiade mig från bostaden
där dammet
bevaras av blygsamhet och ordningssinne
Det är för mycket hål för mycket hjulspår
På vägen tillbaka
Jag lär mig lekar som aldrig tar slut
lekar som krossar allting
Sånger som får gardinerna att rämna
uppifrån och ner
Att återvända vore ett förödande fall


- ur "En personlighet" av Paul Eluard.



"Att skriva, det är att försöka ta reda på vad man skulle skriva om man skrev."

- Marguerite Duras.

Inga kommentarer: