måndag 3 mars 2008

Mean Beans

Jag blev lite nervis i förmiddags när jag var på väg till jobbet. Nån jag misstog för en trevlig tant förvandlades plötsligt till en biljettkontrollant och jag fumlade efter mitt påhittade månadskort och hojtade "Jag måste verkligen av nu, jag måste till jobbet" och kastade mig ut vid Midsommarkransen. Sicken tur att jag hann ut i tid, kom sen på att jag glömt att förnya mitt medlemskap i Planka, så den söta bötern hade gått på 1200 riksdaler.

Lyssnade på ett föredrag om konflikten i mellanöstern på ABF-huset. Det var sådär, mycket prat om fred, förhandlingsbord och pragmatism. Två kvinnliga regeringspolitiker från den israeliska respektive den palestinska sidan pratade bland annat om att vara kvinna i maktens korridorer och att "a dead child is a dead child is a dead child". Jag hade velat höra mer om vardagslivet för palestinierna på de ockuperade områdena, inte livmoderstal om stora viktiga ord som fred och frihet. Det blev rätt urvattnat. Men kände först och främst den gamla klassikern: Måste lära mig mer.

Det grämer mig att jag missade detta i tisdags:
"QUEER + VÄNSTER = EN OBESVARAD KÄRLEK?
Hur går queerfeminismen och vänstern ihop? Många menar att de teoretiskt och aktivistiskt funkar fint ihop. Andra tycker att queerfeminism och marxism krockar med varandra på en rad punkter. Paneldiskussion och debatt med Athena Farrokhzad, Ulrika Dahl, Katja Ekis Ekman och Rebecka Bolin. I samarbete med Backspace/Tidskriften Slut."

Efter föredraget slank jag in på Liedl, har aldrig varit där förr. Hade blodsockerfall och såg ingen mat, bara jättetravar med tysk lågprischoklad. Till sist grabbade jag tag i en burk bönor och ett paket apelsinjos. Killen i kassan räknade fel till min nackdel och jag orkade inte bråka, så mycket för det lågpriset. Bönorna var äckliga.

Inga kommentarer: