söndag 23 mars 2008


Jaha, då sitter man här igen, på Östgötaslätten, framför datorn. Jag har sån värk i käkarna och dagens låt är verkligen Final Fantasys version av Peach Plum Pear. I fredags missade jag mitt tåg men tog sen Kustpilen ner till Åtvidaberg. Det var sill och ägg, hemmagjorda foliegodisägg, braskamin och till och med högläsning av Tage Danielssons "Busschauffören som tänkte att vafan". Annat också. Fick bla höra att jag inte kan slutföra något, brutalt, tänkte på de dära tentorna som ligger i vassen och lurar, en är nog körd. Jag vet inte, är universitetet för mig? Är sjuksköterska för mig? Är fotoskola för mig? Eller Soc?
Mamma lade spontant fram en teori om att jag inte har slutfört mina universitetskurser på grund av att jag skulle tycka det vara borgerligt. What? Jag svarade att vorde det så skulle jag nog vara containerdykare i Berlin i stället för att sitta där vid påskmiddan och diskutera hästar och släktingar.
På tåget läste jag Bang och blev rörd av en bild där man samlat kvinnliga profiler på 60-talet, bla Siri Derkert, Otte-Jensen-kvinnan, Inga Tidblad.
Idag har jag sorterat morfars bokhylla inför flytten. Det fanns fina utgåvor av novellsamlingar av Gogol och Pusjkin, söta och behändiga. Jag blev rörd igen av mormors anteckningar på boksidorna. Hon började bli intresserad av litteratur när hon var uttråkad hemmafru och började i en läsecirkel på ABF. I vissa böcker låg det tidningsutklipp också, till exempel en om Dagerman, "mig förslavar min talang". Jag har börjat på Sara Lidmans "Bära mistel" och har ingen koll på nutida litteratur just nu. Finns det nåt jag vill läsa? Jag är sugen på bra serier just nu. Mer Jeffrey Brown tack!
Huvudvärk och en skitdag det här, det enda jag gjort är att glo på villor och gräsänder och frusit och förgäves ringt en kompis som inte svarar och förgäves sjungit en låt för ingen alls.
Jag tänker på You Made Me Forget My Dreams, och om man skulle översätta den ,och hur den då blir ännu sorgligare. Du fick mig att glömma mina drömmar. Som en 40-talsschlager, kanske sjunger Ulla Billquist eller Anita Lindblom. "Du fick mig att glömma mina drömar." Pärlörhängen, klänning i tyll, björkar som slår ut, en övergiven dansbana på Folkets Park. Jag såg en sån idag, i Åtvid. Jag såg också en crazy nationalromantisk villa, en hembygdsgård i falurött och Kopparvallen som väntar på invasionen av skor med dobbar och som väntar på att ÅFF ska ta sig upp i Allsvenskan. Kom igen suckers! Med eller utan Ralf, med eller utan Facitfabriken, you can do it.

Inga kommentarer: