onsdag 12 mars 2008

kulörta lyktor

Jag trodde det var tisdag men onsdag kanske passar bra. Jag vill lära mig spela tennis snart. Annars, jo, Asplundsbibblan ligger ju kvar fortfarande och jag var där, men jag undrar vart man hamnar om man klättrar uppför den där upplysta branten? Jag är fortfarande så obekant med Stockholms platser och gator.

Igår var jag i Örnsberg.Jag gillar att vara i nya förorter. Jag gillar kondisar i förorter, de påminner så mycket om varandra och skylten KONDITORI, jag blir varm inombords då. Helst i neon, fast blekt, inte skrikig neon. Det finns ingen ironi i det, ingen markör. Jag gillade även kondiset vid Skogskyrkogården, Bakfickan. Har för mig att det fanns en sån där ljusslinga med kulörta lampor på den lilla gården, jag är svag för det. När jag bodde i Vadstena hängde folkhögskoleeleverna mycket på en krog som hette Hörnet,jag hängde väl mest på mitt rum, men det var fint hur de försökte få utomlandskänslan med de där kulörta slingorna på den lilla gården. I Örnsberg satt jag i ett kök och bjöds på kladdkaka grädde och turkiska sockervaddsbollar av M som är inneboende nu. Vi pratade sommarplaner, jag har nog inga! Jag efterlyser en plan.

Nu ska jag stryka tusen ord ur styltiga dikter och värma bröd i mikron.



Giacomettirad


Jag har legat vaken hela natten.
Återkom med era ansikten i morgon
eller längre fram, efter krigen,
gärna i paris!
Jag har legat vaken hela livet.
Vi kommer aldrig att lyckas,
lova mig det!


-Werner Aspenström



Inga kommentarer: