måndag 31 mars 2008

Variationer


Att dricka, det är att försöka ta reda på vad man skulle göra om man var full

Att gå till biblioteket, det är att försöka ta reda på hur man läser en bok

Att skjuta en fågel i skogen, det är att försöka ta reda på hur man inte flyger

Att sjunga, det är att försöka ta reda på hur man håller käften vackert

Att vara förälskad, det är att försöka ta reda på hur man bränner brev bäst


.......




Jo, idag firar Stadsbiblioteket 80 år. Jag var där, men hittade ingen tårta. Sara Stridsberg satt på en stol i rotundan och sa några bra saker.

Om Valerie i Drömfakulteten: "en röst som talar utanför det stora konsensuset"

"Tjackhorans ensamma död är den bästa metaforen för allas vårt förhållande till döden."

"Konsten ger möjlighet till alternativa rum".


Sen stod Marcus Birro där i skinnjacka och läste dikter. Jag lånade serier och gick hem. Lyckades inte låsa min cykel, ville gråta. Ingen får ta den ifrån mig. Nu ska jag försöka igen. Rosa Faran.

Inga kommentarer: