onsdag 9 april 2008

Nedfrusen mammutbäbis, funnen i Sibirien


Jag har varit på universitetet ikväll! Jag och M och R lyssnade på en föreläsning om evolutionen och hur man använder sig av DNA-prover inom arkeologin. Föst ritade jag av människor i salen, sedan började jag lyssna. Jag har rätt dålig koll på hur DNA fungerar, min fåniga naturvetenskapliga lucka osv..men det var intressant. Föreläsaren berättade om en svensk professor som forskade om DNA och mumier i Egypten. Det är tydligen jättesvårt att få tillstånd till att undersöka mumier osv, så han köpte prover av en känd gravplundrarfamilj. Hehe. Och fint om den äldsta daterade graven man känner till, en barngrav i Ryssland. Där låg två barn skavfötters, omgärdade av mammutben, och överströdda med tusentals pärlor av tand från fjällräv!

Jag har lånat "Ett kolikbarns bekännelser" på bibblan. Inte fildelningsfientlig alls, men det blir aldrig av att jag fixar det dära DC ++. Dricker indiskt thé som jag snodde utanför kulturgeografiska institutionen. Tyckte jag kände igen en zoolog från Linköping i folkhopen.

Åh jag vill sitta på ett hustak någonstans och dricka folköl.

Inga kommentarer: