tisdag 22 april 2008

satte sol i dina ögon

Jag ska sitta i solen och vara lite ledsen och läsa Jeanette Winterson. Det verkar som att det är bättre än att vara det i skuggan.

I natt drömde jag att en som betydde mycket för mig ett tag låg och sov, gick fram och luktade på hans hår. Egentligen det enda som finns att sakna, en lukt.

Sålde dyrkappan igår, får fyrahundra för den. Ska öronmärka dem till något kul, en liten resa eller en konsert. Och en baddräkt.

Vågar inte lyssna av min röstbrevlåda på mobilen, där finns en röst som vill ha pengar av mig. Don Carleone. En mild röst, som inte vill mig väl.

Heja syrrorna i strejk förresten.



generalen frågar
hur soldathästen ska
kunna bryta sig in
utan att väcka den
sovande staden

linda hästhovarna!
linda dom i bomullstyg!

generalen frågar
vem som ska torteras
efter segern

kvinnan på balkongen!
hon som strödde rosor
vid våra fötter
hon som satte sol
i dina ögon!

- Bruno K Öijer

Inga kommentarer: